Edar Daun Ketum Dengan Bas Ekspress Gagal

Daun Ketum yang di sorok di ruang
 simpan barang bas ekspress

Dua beranak dan seorang lelaki yang mencuba mengedar 572 kilogram Daun Ketum dengan menggunakkan bas ekspress menemui kegagalan.

Dua beranak terbabit berusia 51 dan 27 tahun adalah pemandu serta pembantu pemandu bas ekspress tebabit serta seorang lalgi rakan mereka berusia 33 tahun telah berjaya di tahan di Terminal Bas Sahab Perdana.

Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Ahmad Shukri Mat Akhir berkata ,daun ketum yang bernilai RM5,000 di peroleh dari Kuala Nerang, Padang Terap itu dipercayai akan diedarkan di Melaka dan Johor.

Daum ketum tersebut di jumpai di ruang tempat barang bahagian bawah bas. Hasil pemeriksaan polis menjumpai 11 beg kanvas dan lapan plastik sampah berwarna hitam yang berisi daun ketum.

Daun ketum tersbut jika diproses boleh membekalkan air ketum kepada 10,000 orang.Ujian saringan air kencing telah dilakukan terhadap ketiga-tiga lelaki tersebut dan hasilnya kesemua mereka negatif dadah serta tidak mempunyai rekod jenayah lampau.

Dua beranak itu dipercayai mengedar daun ketum untk pasaran di Melaka dan Johor menggunakkan bas ekspress sebanyak dua kali sebulan. Kesemua lelaki tersebut ditahan reman selama empat hari untuk membantu siasatan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 30 (3) Akta Racun 1952 dan jika sabit kesalahan boleh didenda RM10,000.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DUCATI 848 Disita - Tiada Cukai Jalan Dan Insuran selama 8 Tahun

DiTuduh Rasuah Termasuk Terima Motosikal Y15ZR

'The Pocket Rocketman' Tarik Diri Demi Menjaga Kesihatan