'The Pocket Rocketman' Tarik Diri Demi Menjaga Kesihatan

 




Datuk Azizulhasni Awang terpaksa melupakan hasrat untuk menambah koleksi pungutan pingat di Kejohanan Piala Negara-Negara Kesatuan Berbasikal Antarabangsa(UCI) yanag berlangsung di Adelaide,Australia.

Beliau terpaksa menarik diri daripada perlumbaan penentuan pingat gangsa dalam acara pecut individu di Adelaide -Super - Drome. 

Penarikan diri dari menyertai acara berkenaan setelah mendapat nasihat doktor sebagai langkah berjaga-jaga demi mengelak tekanan kepada jantung beliau. 

Menurut pelumba berusia 36 tahun itu, beliau telah mengalami gejala perikarditis selepas perlumbaan separuh akhir. 




Namun prestasi keseluruhannya telah berjaya menghasilkan pingat emas dalam acara keirin. Tambah beliau,buat masa sekarang tumpuannya hanya pada pemulihan. 

Latihan akan disambung semula setelah kecergasan menampakkan tanda positif, 

Azizulhasni pada April 2022 pernah menjalani pembedahan jantung terbuka ekoran disahkan mengalami masaalah jantung jarang ditemui sebagai Arteri Koronari Kanan. 

Menurut Pengarah Teknikal Skuad berbasikal negara,John Beasley, menerangkan iaitu penyertaan Azizul di Adelaide didalam pemantauannya secara rapi. 




Ini berikutan Azizulhasni perlu mengambil ubat perikarditis. Ubat berkenaan berkaitan dengan jantung beliau sejak beberapa minggu lalu.  

Azizulhasni Awang berjaya meraih emas acara keirin setelah menewaskan pelumba Jepun,Shinji Nakano dan Kaiya ota yang telah mendapat tempat kedua dan ketiga. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DUCATI 848 Disita - Tiada Cukai Jalan Dan Insuran selama 8 Tahun

DiTuduh Rasuah Termasuk Terima Motosikal Y15ZR